Archiwum

Ad Libitum 2016

19 – 20.10: Warsztaty / 21 – 22.10: Koncerty

Festiwal Ad Libitum zaczyna drugą dekadę swojego istnienia pozostając w kręgu sztuki improwizacji, leżącej u samych podstaw aktu twórczego człowieka. Przez lata zaprezentowaliśmy 275 artystów, podczas blisko 150 wydarzeń festiwalowych – maratonów koncertowych, spektakli, instalacji, performansów – odbyło się tu 85 prawykonań. Gościliśmy artystów różnych dziedzin i nurtów improwizacji – muzyków, tancerzy, artystów sztuk plastycznych, poetów, dj’ów i vj’ów. Ukazywaliśmy tę dziedzinę w jej ogromnej różnorodności, w takich nurtach, jak:

  • swobodna improwizacja,
  • improwizacja dyrygowana,
  • partytury otwarte i graficzne,
  • indeterminizm, minimalizm,
  • free jazz,
  • awangardowe techniki wykonawcze,
  • badanie relacji między dźwiękiem, słowem, muzyką i teatrem w nowych nurtach artystycznych,
  • niekonwencjonalne działania interdyscyplinarne, projekty o charakterze synkretycznym,
  • badanie pogranicza poezji dźwiękowej i muzyki – od dadaistów, futurystów i „zaumnowo jazyka”, poprzez kompozycję współczesną, fluxus, neo-dada, text-sound compositions,
  • relacje improwizacji w muzyce i improwizacji tańca,
  • improwizacja w praktykach renesansowych, barokowych, aż do najnowszych nurtów XXI wieku.

Festiwal Ad Libitum w swej 11. edycji wskazuje na najbardziej pierwotne ludzkie instrumenty improwizacji, jakimi są głos i instrumenty perkusyjne. To właśnie z nimi związana jest najstarsza artystyczna aktywność człowieka. Na przestrzeni czasu obydwa te instrumenty człowiek doprowadził do zadziwiającej doskonałości, tworząc olśniewającą przestrzeń i różnorodność muzyki. Stąd też w programie Ad Libitum 2016 planujemy koncerty śpiewaków i perkusistów, którzy z jednej strony reprezentują niekiedy skrajnie odmienne podejście do śpiewu i rytmicznej kreacji, z drugiej strony, w toku swoich karier stali się nie tylko doskonałymi wykonawcami, ale kreatorami fascynujących muzycznych światów.

Gościć będziemy Saadet Turkoz – urodzoną w Turcji śpiewaczkę, której korzenie rodzinne i muzyczne wywodzą się z kultury górskich ludów Centralnej Azji. Artystka łączy współczesny język muzyczny z tradycją oralną Kasachstanu, Turkiestanu, z pieśniami koranicznymi, muzyką turecką, a także z free jazzem, który odkryła na samym końcu swoich muzycznych podróży. Wystąpi wraz ze słoweńskim perkusistą Zlatko Kaučičem.

Na estradzie Ad Libitum pojawi się także Charlotte Hug – wokalistka, skrzypaczka i performerka współpracująca z jednym z najbardziej spektakularnych europejskich drummerów Lucasem Niggli.

Premierowe projekty wokalno-perkusyjne zaprezentuje doskonale znany
w Polsce wokalista Jorgos Skolias (koncert z synem Antonisem Skoliasem),
oraz śpiewaczka ELMA (wspólne przedsięwzięcie z Bartłomiejem Olesiem zainspirowane twórczością Hildegardy z Bingen).

Wystąpią także twórcy legendarnej brytyjskiej formacji AMM – perkusista Eddie Prévost i wybitny pianista, interpretator awangardy II poł. XX wieku, improwizator John Tilbury.

Wydarzeniem tegorocznej edycji Ad Libitum będzie także występ najwybitniejszej kontrabasistki w historii muzyki współczesnej i improwizowanej Joëlle Léandre, która zagra w Warszawie po raz pierwszy w stworzonym specjalnie na festiwal duecie z kontrabasistą Bogdanem Mizerskim.

Nieodłączną i szczególnie ważną częścią festiwalu Ad Libitum jest działalność warsztatowa. Podczas jego jedenastej edycji, korzystając z obecności artystów aktywnych także w dziedzinie edukacji, planujemy wspólne działanie twórcze Phila Mintona i warszawskiego kolektywu improwizatorskiego Warsaw Improvisers Orchestra, powołanego do życia i prowadzonego przez mieszkającego na stałe w stolicy saksofonistę i improwizatora Raya Dickaty’ego. Efekt tej pracy usłyszymy w finale tegorocznego festiwalu Ad Libitum.

Zapraszamy!

Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski
Laboratorium, Sala im. Wojciecha Krukowskiego


PROGRAM:

19-20.10
Warsztaty Warsaw Improvisers Orchestra (wstęp wolny)


21.10, g. 19.00

Elma, głos & Bartłomiej Oleś, instrumenty perkusyjne 

Zlatko Kaučič, instrumenty perkusyjne & Saadet Turkoz, głos 

Joëlle Léandre, kontrabas & Bogdan Mizerski, kontrabas

AMM Eddie Prévost, perkusja & John Tilbury, fortepian


22.10, g. 19.00

Jorgos Skolias, głos & Antonic Skolias, instrumenty perkusyjne 

Lucas Niggli, perkusja & Charlotte Hug, głos

Warsaw Improvisers Orchestra

Bilety dostępne w serwisie eBilet i na godzinę przed wydarzeniami w kasie Laboratorium

10. FESTIWAL MUZYKI IMPROWIZOWANEJ AD LIBITUM –
Warszawa, 15-17 października 2015
Freedom in Unity / Wolność w jedności

globe-unity

10. edycję Ad Libitum rozpoczęliśmy w Laboratorium CSW 15 października koncertem tria Wojciechowski / Pałosz / Cybulski. Po nich na scenie pojawiła się słynna orkiestra z Sejneńskiej Spółdzielni Jazzowej. Zespół rozwijany od lat w Ośrodku Pogranicze Sztuk i Kultur w Sejnach – złożony z młodych i bardzo młodych adeptów muzyki – regularnie współpracuje z wybitnymi osobowościami ze świata improwizacji, jednak w takim składzie jeszcze nie występowali. Zespół przygotował i poprowadził Mikołaj Trzaska, a do orkiestry dołączyli Evan Parker – jeden z najwybitniejszych saksofonistów na świecie, Tomasz Dąbrowski – trębacz młodego pokolenia ceniony w Polsce, Danii i Nowym Jorku oraz kontrabasista Mike Majkowski znany ze współpracy z Tonym Buckiem z The Necks, czy To Tu Orchestra Wacława Zimpla. Dzień festiwalowy zamknął koncert znakomitego kwartetu Petera Brötzmanna w składzie: Jason Adasiewicz przy wibrafonie, John Edwards przy kontrabasie i Steve Noble na perkusji.

16 października festiwal przeniósł się do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Jako pierwsza wystąpiła formacja, która przed była ozdobą festiwalu w początkach jego istnienia: Krzysztof Knittel, Jerzy Kornowicz, Tadeusz Wielecki, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik czyli Kawalerowie Błotni oraz gościnnie Wojciech Błażejczyk. Po nich na scenie w oryginalnym składzie zagrało legendarne trio Alexandra von Schlippenbacha – z Evanem Parkerem i Paulem Lyttonem.

17 października usłyszeliśmy polską premierę utworu „Blue Shroud” Barry’ego Guy’a. Tytuł utworu nawiązuje do niebieskiego sukna, który zakryta została reprodukcja obrazu “Guernica” Pabla Picassa, gdy na jej tle w siedzibie ONZ miał wystąpić Colin Powell, by tłumaczyć decyzję interwencji wojskowej w Iraku. Koncert został zarejestrowany i wydany na płycie w prestiżowej oficynie Intakt. Festiwal Ad Libitum został partnerem tego albumu.
Następnie z recitalem fortepianowym Twelve Tone Tales, wystąpił rezydent 10. edycji festiwalu – Alexander von Schlippenbach. Finałem był zaś pierwszy w Polsce koncert legendarnej formacji założonej w 1966 roku przez Alexandra Schlippenbacha – Globe Unity Orchestra w składzie: Alexander von Schlippenbach – fortepian,leader, Tomasz Stańko, Jean-Luc Capozzo, Axel Dörne trąbki, Evan Parker, Gerd Dudek, Henrik Walsdorff saksofony, Rudi Mahall klarnet basowy, Gerhard Gschlößl, Christoph Thewes puzony, Paul Lovens, Paul Lytton, perkusje.

To była prawdziwa Wolność w jedności!

9. FESTIWAL MUZYKI IMPROWIZOWANEJ AD LIBITUM
Warszawa, 17-19 października 2014

ARTYŚCI       PROGRAM

Zrzut ekranu 2015-08-26 o 21.48.51

W tym roku festiwal orbitował wokół trzech gwiazd – wielkiego polskiego kompozytora a zarazem orędownika artystycznej wolności Bogusława Schaeffera, znakomitego portugalskiego skrzypka Carlosa Zingaro oraz katalońskiego pianisty Agustiego Fernándeza.

Świętujący swoje 85. urodziny Bogusław Schaeffer, to jedna z największych osobowości polskiej muzyki współczesnej, doskonały dramaturg, krytyk i pedagog. Na Ad Libitum zrealizowana zostanie jego partytura graficzna Media.

Carlos Zingaro to doświadczony, klasycznie wykształcony skrzypek, który od połowy lat 70. współpracuje z najznakomitszymi współczesnymi improwizatorami, takimi jak Richard Teitelbaum, Peter Kowald, Evan Parker, Derek Bailey, Ken Vandermark, Rodrigo Amado, Theo Jörgensmann czy Paul Lovens. Zingaro stworzył na Ad libitum zespół razem z polskimi improwizatorami – Carlos Zingaro & Pole. W finale wystąpił po latach z Krzysztofem Knittlem zapraszając do współpracy Piotra Orzechowskiego.

Wyróżnionym, bo rezydującym przy festiwalu artystą był Agustí Fernández. W Warszawie zaprezentował swój recital solo, którego zapis znalazł się na płycie El Laberint de la Memòria. Usłyszeliśmy także jego znakomite trio Aurora – współtworzone z Barrym Guy’em i Ramonem Lopezem. Jako jedni z pierwszych na świecie mogliśmy posłuchać muzyki nowego projektu pianisty – Thunder, w którym towarzyszy mu wykorzystujący instrumenty elektroniczne, doświadczony i ceniony artysta Joel Ryan oraz prawdziwa znakomitość w świecie muzyki współczesnej, wiolonczelistka Frances-Marie Uitti.

W wielkim finale Fernández poprowadził festiwalową formację Ad Libitum Ensemble, złożoną z czołowych postaci polskiej sceny improwizowanej.

8. FESTIWAL MUZYKI IMPROWIZOWANEJ AD LIBITUM
Warszawa, 10-12 października 2013

ARTYŚCI       PROGRAM

LondonJazz_600x380.jpg

W roku 2013 na scenie festiwalu Ad Libitum spotkali się twórcy z Polski, Europy i Ameryki Północnej – wielkie autorytety oraz artyści, którzy dopiero mają szansę nimi się stać. Od Evana Parkera, Barry’ego Guya, Trevora Wattsa czy Roberta Dicka i Thomasa Bucknera po Jerzego Mazzolla, Piotra Damasiewicza, Macieja Garbowskiego, Wojciecha Błażejczyka i Tadeusza Sudnika. W Salach CSW i Studio im. Lutosławskiego zabrzmiała muzykę akustyczna i elektroniczna: od Henricha Ignaza Franza Bibera przez György Kurtága, po własne kompozycje legendarnej formacji London Jazz Composers Orchestra, którą tworzą najwybitniejsi europejscy muzycy – improwizatorzy, wywodzący się zarówno ze sceny nowej muzyki, jak i jazzu. LJCO została założona przed 30 laty przez Barry’ego Guy’a jako pionierska formacja kolektywnej improwizacji wypełniającej przestrzeń pomiędzy kompozycją, swobodną improwizacją, a jazzem, a w składzie zespołu obok Guya, Wattsa, Parkera inni znakomici muzycy,  jak Phil Wachsmann, Howard Riley, Paul Lytton.

The LJCO in concert is as much about physical force of sound as it is about musical information – it’s a portrait of the future. (Barry Guy)

7. FESTIWAL MUZYKI IMPROWIZOWANEJ AD LIBITUM
Warszawa, 10-16 października 2012

ARTYŚCI       PROGRAM 

Braxton23W oku 2012 do współpracy z improwizującymi muzykami zaprosiliśmy artystów wideo, vj’ów, artystów nowych mediów elektronicznych. Rewelacyjna norweska wokalistka Maja Ratkje wystąpiła z Aleksandrem JanickimPierre Jodlowski z Anną Zaradny i Cezarym Duchnowskim, zespół Kwartludium zRobinem Rimbaud „Scannerem”, który stworzył też duet z Mirosławem Bałką! Ponadto w programie performance Daito Manabe, rzeźba dźwiękowa czeskiego zespołu Marijan, znakomity dj Ignaz Schick wraz z Michałem Brzezińskim, Mats Lindströmvj Miłosz Łuczyński, Tomasz Chołoniewski  i inni.

Cztery maratony wspólnych działań artystów w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski zamknął wielki finał: kwartet legendarnego Anthony’ego Braxtona w radiowym Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego!

Reklamy