Kawalerowie Błotni gościnnie: Wojciech Błażejczyk

Kawalerowie Błotni, foto Mariusz Wideryński

Grupa Kawalerowie błotni powstała w 2001 roku z inicjatywy Jerzego Kornowicza. Łączy w swych działaniach muzykę intuitywną, kompozycję kreowaną na żywo i swobodną improwizację. Występowali na Warszawskiej Jesieni i festiwalu Musica Polonica Nova, ale także w przestrzeni miejskiej, w lasach i na łąkach. Szczególny koloryt brzmienia ich muzyki wynika z użycia instrumentarium muzyki klasycznej i dawnej (fortepian, kontrabas, trąbka, harmonium, skrzypce, cytra…), śpiewu oraz dźwięków, szumów i efektów elektronicznych.

Niektóre z dotychczasowych projektów zespołu: Jazda okopowa (2003), Opary (zamówienie festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne, 2004), Przypowieści (zamówienie festiwalu Audio Art., 2004), Przypowieści rzeczne (zamówienie Fundacji „Ja Wisła”, 2005), Knieje – Jazda Polska Nova (zamówienie Festiwalu Musica Polonica Nova, 2006), Sceny z bezkresu – wspólnie z Zespołem Europejskiej Szkoły Śpiewu Tradycyjnego (zamówienie festiwalu Warszawska Jesień, 2006), Ablanatanalba (razem z Orkiestrą Akademii Muzycznej w Warszawie, zamówienie festiwalu Ad Libitum, 2006), Le Chevalier Chopin par Kawalerowie błotni (zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, 2006), Archipelag Chopin (zamówienie festiwalu Chopin i jego Europa, 2007), Muzyka miasta, Sonosfera (zamówienia Miasta Warszawy, 2008, 2009).

_MG_8944

Wojciech Błażejczyk – kompozytor, gitarzysta, realizator dźwięku. Komponuje muzykę współczesną, filmową, teatralną i ilustracyjną. Jest autorem muzyki do szeregu filmów dokumentalnych i krótkometrażowych oraz gry komputerowej Hard Reset. Napisał muzykę do wielu spektakli w teatrach lalek, współpracuje z wybitną reżyserką Ewą Piotrowską. Obecnie jest kompozytorem rezydentem przy Chórze Akademickim Uniwersytetu Zachodniopomorskiego w Szczecinie. Na gitarze elektrycznej wykonuje muzykę improwizowaną, eksperymentalną i współczesną. Jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dźwięku UMFC w klasie prof. Andrzeja Lupy, kompozycji na UMFC w klasie prof. Zygmunta Krauze oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Od 2010 jest asystentem na Wydziale Reżyserii Dźwięku na UMFC, gdzie prowadzi autorskie zajęcia Sound design w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej oraz w Studio Muzyki Komputerowej na Wydziale Kompozycji. Od 2008 r. jest członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Uczestniczył w polsko-niemieckich warsztatach kompozytorów-instrumentalistów w Genshagen (Niemcy, 2011). Jego utwory były wykonywane na koncertach towarzyszących Warszawskiej Jesieni, festiwalach New Music Concerts (Toronto), Polish Modern:New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowy Jork), Musica Moderna (Łódź), Musica Electronica Nova (Wrocław), ComIn Festival (Warszawa), AudioArt (Warszawa) czy w Filharmonii Bałtyckiej.

Obiektofony – instrumenty muzyczne stworzone przez Wojciecha Błażejczyka – to zużyte przedmioty codziennego użytku, których dźwięk poddany jest elektronicznym przekształceniom na żywo. Dobór odpowiednich przedmiotów, technik wydobycia dźwięku, odpowiednia amplifikacja i zaprogramowanie elektronicznych przekształceń dźwięku dają grającym na nich muzykom duże możliwości ekspresji, artykulacji, kształtowania barwy i dynamiki. Obiekty, wraz z ich komputerowymi transformacjami dźwięku, stają się instrumentami muzycznymi. Obiektofony zostały wykorzystane po raz pierwszy w utworze Wojciecha Błażejczyka Trash Music (prawykonanie na festiwalu Poznańska Wiosna w marcu 2014).

Skład:
Jerzy Kornowicz, fortepian, Tadeusz Wielecki, kontrabas, Ryszard Latecki, trąbka, Mieczysław Litwiński, głos, instrumenty strunowe, Tadeusz Sudnik, media elektroniczne, Krzysztof Knittel, instrumenty elektroniczne,Wojciech Błażejczyk, gitara, elektronika