Idea festiwalu
Ad Libitum to więcej niż tylko festiwal. W miejsce "gotowych produktów", prezentowanych już na świecie koncertów, performansów, festiwal kreuje nowe sytuacje artystyczne. Oddany całkowicie idei improwizacji w muzyce, łączy we współpracy artystów różnych generacji i środowisk, prezentuje zdarzenia unikatowe, ma charakter żywego laboratorium (stąd też wybór miejsca – Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski).
Powołany do życia w 2006 przez Krzysztofa Knittla, jest jedną z niewielu płaszczyzn tego typu międzynarodowych, twórczych kontaktów, tak bardzo pożądanych, zwłaszcza przez artystów polskich młodszych generacji. Wspieranie tego rodzaju współpracy przynosi wspaniałe efekty artystyczne i promocyjne. Przez 16 lat istnienia festiwal zapraszał wielkie muzyczne gwiazdy – autorytety w dziedzinie improwizacji, a także artystów innych sztuk.
W gronie gości dotychczas znaleźli się Lawrence D. „Butch” Morris, Anthony Braxton, Misha Mengelberg, Han Bennink, Barry Guy i Londyn Jazz Composers' Orchestra, Alexander von Schlippenbach i Glob Unity Orchestra, Peter Brötzmann, Evan Parker, Maja Ratkje, John Tilbury, oraz niemal wszyscy najwybitniejsi polscy improwizatorzy od Tomasza Stańki do Rafała Mazura, a nawet – wśród artystów innych dziedzin – Mirosław Bałka. Obecność gwiazd tego formatu sprawiła, że festiwal na trwałe wpisał się w mapę kulturalną Polski, a po sukcesach ostatnich edycji, mocno zaakcentował swoją obecność w festiwalowej przestrzeni Europy.
Nieodłączną częścią Ad Libitum jest rozbudowany program warsztatowy, towarzyszący festiwalowi od początku istnienia. Naszym celem jest rozbudzanie postaw twórczych w najmłodszym pokoleniu artystów. Pośrednim skutkiem takich działań jest wzrost zainteresowania improwizacją jako metodą twórczą, zarówno w kręgach profesjonalistów, jak i w sferze akademickiej, edukacyjnej, a także wśród publiczności.